Veerpont verduurzamen blijkt kostbaar en complex
SAMBEEK – "Het verduurzamen van veerponten is technisch en financieel lastig", dat zei veerbaas Maarten Denissen van de pont tussen Sambeek en Afferden in het radioprogramma De Ochtendclub. Hij reageerde hiermee op het plan van de provincie Noord-Brabant om alle veerponten in de regio te verduurzamen.
Volgens Denissen zijn er twee opties: elektrisch varen met een groot accupakket of overstappen op waterstof. Beide varianten vragen om forse investeringen in techniek en infrastructuur. “Je hebt óf een groot accupakket nodig dat je aan wal moet opladen, óf je moet overschakelen op waterstof”, zegt hij. Denissen schat de kosten voor verduurzaming tussen de vijftig- en honderdduizend euro. “En dan moet de gemeente ook zorgen voor stroomvoorziening aan de oever.”
Geen overheidssteun beschikbaar
Op dit moment is er volgens Denissen nauwelijks steun vanuit overheid of gemeente. “We krijgen eigenlijk nul procent hulp”, stelt hij. Toch is hulp noodzakelijk, zeker voor kleinere ponten. Hij benadrukt dat een elektrische pont ook invloed heeft op vaartijden en laadmomenten. “Dan moet je de pont vaker aan de kant leggen, en dat heeft gevolgen voor de dienstregeling.”
Waterstof als meest haalbare alternatief
Denissen ziet waterstof als meest kansrijke optie. “Een dieselmotor kun je relatief eenvoudig aanpassen voor waterstof. Dan tank je en je kunt varen, net als nu”, zegt hij. Zonnepanelen op het dek zouden volgens hem slechts een beperkte bijdrage leveren. “Daar ga je het niet mee redden.”
Toekomst nog onzeker
Hoewel Denissen gelooft dat fossiele brandstoffen op termijn verdwijnen, is verduurzaming op korte termijn een uitdaging. “Over honderd jaar is alles anders, maar nu moet het wel betaalbaar en veilig blijven”, zegt hij. Tot die tijd blijft verduurzaming zonder overheidssteun voor veel ponten een moeilijke opgave.