Maaslijn wordt vernieuwd: spoor in Land van Cuijk klaar voor elektrische treinen
LAND VAN CUIJK – De Maaslijn, de spoorverbinding tussen Roermond en Nijmegen die door de gemeente Land van Cuijk loopt, wordt de komende jaren grondig vernieuwd. Met de werkzaamheden wordt het spoor geschikt gemaakt voor snellere en betrouwbaardere elektrische treinen. De eerste elektrische trein zal eind 2027 over het traject rijden. Deze werkzaamheden zijn vorige week gestart.
Betere dienstregeling en meer comfort
De vernieuwing moet zorgen voor minder vertragingen, betere overstapmogelijkheden en meer comfort voor reizigers. Het project is gericht op een stabiele dienstregeling voor vervoerder Arriva en goederenvervoerders. De aanpassingen moeten het huidige traject, dat nu nog met dieseltreinen wordt gereden, toekomstbestendig maken.
Afgelopen week is officieel gestart met de uitvoering, na jaren van voorbereiding. Wethouder Antoinette Maas toont zich tevreden over de voortgang. “Het project is meerdere malen uitgesteld. Samen met andere partijen hebben we voortdurend benadrukt hoe belangrijk de Maaslijn is voor onze gemeente en de regio,” aldus Maas. Zij stuurde eerder een brandbrief naar de staatssecretaris om verdere vertraging te voorkomen.
Spoor wordt veiliger en sneller
De werkzaamheden aan de Maaslijn bestaan uit meerdere ingrepen. Zo komen er passeersporen bij Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver, zodat treinen elkaar gemakkelijker kunnen passeren. Daarnaast wordt het traject tussen Roermond en Nijmegen voorzien van een elektrische bovenleiding.
Ook wordt het bestaande spoor vernieuwd, worden spoorbogen verruimd om de snelheid te behouden en worden ruim twintig spoorwegovergangen veiliger gemaakt. Volgens Maas zijn de verbeteringen hard nodig. “Als reiziger merk ik regelmatig dat ritten uitvallen of te vol zijn. Het is goed dat er nu daadwerkelijk gewerkt wordt aan verbetering.”
Belang voor regio
De Maaslijn speelt een belangrijke rol in de bereikbaarheid van de regio Noord-Limburg en het Land van Cuijk. Met de modernisering moet het spoor aansluiten op de wensen van toekomstige mobiliteit. De vernieuwing is onderdeel van een breder investeringsprogramma in regionale infrastructuur.