Werk aan de Maaslijn: ellenlange alleskunner pakt tweehonderd meter spoor per uur aan
CUIJK – Snellere treinen, minder vertragingen. Dat moeten de werkzaamheden aan de Maaslijn uiteindelijk gaan opleveren. Momenteel is uitvoerder Swietelsky Rail Benelux in en rondom Cuijk bezig de door ProRail gewenste aanpassingen door te voeren. Dat gebeurt met een zeer lange vervangingstrein die het proces aanzienlijk efficiënter maakt dan als het op de ‘ouderwetse’ manier was gedaan. Desalniettemin moeten reizigers de komen jaren met nog wel meer tijdelijke baansluitingen rekening houden. In 2027 wordt het project afgerond.
De machine waarmee het werk uitgevoerd wordt, de RUS1000S die wel tot een kilometer lang gemaakt kan worden, is overdag constant in beweging. “Voor de machine uit draaien we de spoorstaven los van de dwarsliggers waar ze nog aan vastzitten”, vertelt Patrick Hoeflaken, projectmanager namens Swietelsky Rail Benelux. “De machine brengt de spoorstaven vervolgens naar buiten, net zo ver totdat er een dwarsligger doorheen past. Dan haalt hij de oude dwarsligger eruit, die via een lopende band de machine in gaat. Ondertussen heeft de machine de nieuwe dwarsligger aangevoerd, die dan wordt geplaatst. Daarna komt de spoorstaaf er weer op te leggen en wordt vastgeschroefd. Dan wordt de ballast die tijdelijk is weggehaald weer teruggestort. Zo doen we ongeveer tweehonderd meter in een uur en in vier dagen tijd vier kilometer.”
11 kilometer dubbelspoor
Tijdens de werkzaamheden aan de 88 kilometer lange Maaslijn komt er tevens elf kilometer aan dubbelspoor bij. Zo ook bij Cuijk, want vanaf overweg Galberg tot aan het station wordt het enkelspoor verdubbeld. “Momenteel is het nog zo dat vertraagde treinen andere treinen ook ophouden”, vertelt Christiaan Caan, projectmanager namens ProRail. “Door op strategisch gekozen plekken een spoor te voegen, wordt het makkelijker voor treinen om elkaar te passeren. Dat zou ervoor moeten zorgen dat reizigers in de toekomst minder vaak met vertragingen geconfronteerd gaan worden.
Snelheden omhoog
De combinatie van de elektrificatie van de lijn – waardoor er afscheid genomen kan worden van de dieseltreinen – met de vernieuwing van de dwarsliggers en de toevoeging van wissels die op volle snelheid genomen kunnen worden, zorgt er ook voor de treinen op de Maaslijn harder kunnen gaan rijden. “Nu gaan ze op hun top 110 tot 120 kilometer”, vertelt Caan. “In de toekomst wordt dat, net zoals op andere sporen in Nederland, 130 tot 140 kilometer.”
Nog meer baansluitingen
Waar reizigers in het Land van Cuijk momenteel met een baansluiting van negen dagen geconfronteerd worden en daardoor op vervangend busvervoer zijn aangewezen, wil dat helaas niet zeggen dat het hierna ook gedaan is met de verstoringen. Over de gehele Maaslijn zijn nog vijftig baansluitingen gepland, sommige zelfs van een maand. Volgend jaar zal de regio Land van Cuijk dat merken in de vorm van een baansluiting vanaf 25 juli die dertig dagen gaat duren.