Vierdaagsefeesten trekken dagelijks tienduizenden bezoekers naar Nijmegen

Geplaatst op dinsdag 15 juli 2025 Redactie

NIJMEGEN – Met een ongekende hoeveelheid optredens, volle terrassen en een bruisende sfeer is de binnenstad van Nijmegen ook dit jaar weer het decor van de Vierdaagsefeesten. Zeven dagen lang trekken tussen de 100.000 en 250.000 mensen per dag naar de stad, op zoek naar muziek, gezelligheid en zomerse drukte.

Met in totaal zo’n 1 miljoen bezoeken, waarvan een groot deel door mensen uit de regio zoals het Land van Cuijk, is het evenement inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste vrij toegankelijke festivals van Europa. En dat terwijl het grootste sportevenement – de 4Daagse zelf – pas op dinsdag start.

Bier, beats en buitenbarren

In Nijmegen lijkt deze week elk pleintje te dansen. Met meer dan 1.300 optredens op 46 podia – van grote pleinen tot knusse hoekjes – komen er dagelijks duizenden artiesten in actie. De Waalkade, het Kronenburgerpark en de Grote Markt veranderen in bruisende festivalzones met in totaal 300 extra buitenbarren.

De horeca draait overuren. Bezoekers ploffen neer op een van de 130 terrassen, die samen goed zijn voor 18.000 vierkante meter zitruimte en ruim 20.000 stoelen. Het drankverbruik overstijgt inmiddels de 1,25 miljoen liter. En dan is het pas halverwege de week.

Van Cuijk tot café

Dat de feesten geliefd zijn, blijkt niet alleen uit het bezoekersaantal, maar ook uit het enthousiasme: 94 procent van de feestgangers wil volgend jaar weer. Ongeveer 80 procent komt met vrienden en een ruime meerderheid (72 procent) geeft aan vooral voor de sfeer te komen.

Een opvallend aandeel van de bezoekers reist op duurzame wijze naar Nijmegen: met de trein, fiets of te voet. Gezien de goede treinverbinding met het Land van Cuijk – met name vanaf stations in Cuijk en Boxmeer – is het feest dus prima bereikbaar voor inwoners van de regio.

Publiek van jong tot iets ouder

Hoewel het publiek divers is, springt de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar eruit. De verhouding tussen mannen en vrouwen is vrijwel gelijk. Gemiddeld blijven bezoekers bijna vier dagen hangen, en geven ze per persoon zo’n 49 euro per dag uit aan eten, drinken en andere aankopen.

Naast het uitgaan combineren sommigen de feesten ook met de 4Daagse zelf: 12 procent moedigt wandelaars aan langs de route, 10 procent zwaait ’s ochtends de lopers uit, en 6 procent loopt én feest. Toch is de overgrote meerderheid (72 procent) puur voor de Vierdaagsefeesten naar Nijmegen gekomen.

Meer dan alleen muziek

Met een totale economische impact van 64 miljoen euro voor de stad en regio, zijn de feesten niet alleen een cultureel, maar ook een economisch hoogtepunt. De verkoopoppervlakte beslaat 3.500 vierkante meter en biedt plek aan honderden verkopers en cateraars.

Opvallend is ook de herkomst van de bezoekers. De meeste mensen komen uit Nijmegen (56 procent) of uit nabije gemeenten (9 procent). Toch trekt het evenement ook landelijke en zelfs internationale belangstelling, met minstens 2 procent buitenlandse bezoekers.

Terug naar nieuwsoverzicht