Tentoonstelling Anne Sey in Stadsmuseum Grave toont Japanse keramische traditie
GRAVE – In het Stadsmuseum Grave is van 11 januari tot en met 29 maart de tentoonstelling Waar klei de stilte raakt te zien van keramisch kunstenaar Anne Sey. In haar werk staat de Japanse esthetiek centraal, met aandacht voor ambacht, verstilling en het werken met klei als bezielde praktijk.
Anne Sey liet zich voor de tentoonstelling inspireren door een werkperiode in Mashiko, een van de traditionele pottenbakkersdorpen in Japan. Tijdens haar verblijf maakte zij het volledige proces van het werken met klei van nabij mee, van het winnen van materiaal tot het vormen en stoken. Die ervaringen vormen de basis van de getoonde werken in Grave.
Invloed van Japanse pottenbakcultuur
De Japanse pottenbaktraditie gaat uit van het idee dat keramiek meer is dan gebruiksgoed alleen. Binnen die traditie wordt aangenomen dat handgemaakt werk de menselijke ziel kan voeden. Deze gedachte is zichtbaar in de sobere vormen en het ingetogen kleurgebruik die Sey in haar keramiek toepast.
De tentoonstelling wordt voorafgegaan door een officiële opening op zaterdag 10 januari. De opening vindt plaats in het Stadsmuseum Grave en wordt georganiseerd namens het bestuur van het museum. Voor bezoekers is parkeergelegenheid beschikbaar op het terrein links van het museum.
Waar klei de stilte raakt blijft tot en met eind maart te zien en maakt deel uit van het tentoonstellingsprogramma van het Stadsmuseum Grave voor het nieuwe jaar.