Oproep voor behoud fysieke klantenkaart om uitsluiting ouderen te voorkomen

Geplaatst op dinsdag 17 juni 2025 Roger van Bracht

LAND VAN CUIJK – Senioren Netwerk Nederland, met een afdeling voor Brabant-Zeeland, vraagt grootwinkelbedrijven om fysieke klantenkaarten beschikbaar te houden naast digitale varianten. Volgens de organisatie dreigen veel oudere inwoners, ook binnen de gemeente Land van Cuijk, buitengesloten te worden van kortingen en acties door de overstap naar app-gebaseerde spaarsystemen.

De oproep is gericht aan landelijke winkelketens zoals Albert Heijn, Jumbo, Lidl en HEMA, die in toenemende mate digitale klantenkaarten gebruiken. Deze ontwikkeling vormt volgens de samenwerkende seniorenbonden een probleem voor mensen die geen smartphone bezitten of moeite hebben met digitale toepassingen.

Toegankelijkheid onder druk

Voor een groeiende groep mensen is digitaal gebruik niet vanzelfsprekend. Dit geldt in het bijzonder voor ouderen of mensen met een beperking. “Digitale exclusiviteit is sociale uitsluiting”, stelt woordvoerder Leo Bisschops namens Senioren Netwerk Nederland. “Iedereen moet toegang hebben tot kortingen, ongeacht digitale vaardigheden.”

De organisatie benadrukt dat het niet alleen gaat om mensen zonder smartphone, maar ook om klanten die door ouderdom of afnemende vaardigheden minder goed uit de voeten kunnen met apps.

Hybride systeem gewenst

Senioren Netwerk Nederland pleit voor een hybride aanpak waarbij zowel fysieke als digitale klantenkaarten beschikbaar blijven. Volgens Bisschops bevordert dat de inclusiviteit en voorkomt het dat mensen ongewild in een sociaal isolement raken. Het ontbreken van een fysieke kaart kan ertoe leiden dat trouwe klanten structureel worden benadeeld.

In de gemeente Land van Cuijk, waar een relatief groot aandeel ouderen woont, kan het verdwijnen van fysieke klantenkaarten een directe impact hebben op het dagelijks leven van veel inwoners.

Noodzaak tot breed maatschappelijk bewustzijn

De oproep van de seniorenorganisatie onderstreept een bredere ontwikkeling waarbij digitalisering niet altijd gepaard gaat met voldoende aandacht voor toegankelijkheid. Volgens de organisatie ligt hier een verantwoordelijkheid voor zowel bedrijven als beleidsmakers. Het beschikbaar houden van een papieren klantenkaart kan volgens hen een belangrijke bijdrage leveren aan gelijke behandeling van alle klanten.

Terug naar nieuwsoverzicht