Liberaal LVC: ‘Gemeente gaat veel te formeel en afstandelijk met inwoners om’

Geplaatst op dinsdag 26 augustus 2025 Dion van Alem

LAND VAN CUIJK – Liberaal LVC stoort zich aan de formele manier waarop de gemeente burgers benadert. Directe aanleiding is een erg formele reactie op de aanvraag voor een informatiebord over Toon Snoeren bij een park in de Heeswijkse Kampen in Cuijk, maar volgens fractievoorzitter Liesbeth van Heeswijk is dat slechts één voorbeeld van vele situaties waarin de gemeente te veel afstand naar de burger creëert in plaats van dienstbaar handelt.

De kinderen van ‘directeur van de vuilnisbelt’ Toon Snoeren zijn al ruim een jaar bezig om een bord bij de voormalige afvalstortplaats in de Heeswijkse Kampen – nu een park – te krijgen dat hun vader eert. Een straatnaambord zat er niet in, maar een informatiebord op eigen kosten zou wel mogelijk zijn. Die aanvraag wordt nu echter beantwoord met een zeer formele reactie waarin vooral kosten en regels opgevoerd worden.

Ombudsfunctie

Dat schiet bij Liberaal LVC, dat daar een onwenselijk patroon in herkent, in het verkeerde keelgat. “Wij krijgen regelmatig dit soort voorbeelden van inwoners toegestuurd”, vertelt fractievoorzitter Liesbeth van Heeswijk. “Waarom zit het niet in het systeem van onze organisatie om vriendelijk en fatsoenlijk met burgers om te gaan? Hier gaat geen dienstbaarheid van uit, maar vooral dat men inwoners lastig vindt. Wij hebben twee jaar geleden al geconstateerd dat er een ombudsfunctie zou moeten komen, maar dat is nog steeds niet uitgevoerd. Dat is frustrerend.”

“Mensen maken het verschil”

Van Heeswijk benadrukt dat het niet altijd misgaat. “We zien ook gevallen waarbij de front office het werk echt goed doet. Maar onze ervaring is dat maar maximaal dertig procent van de inwoners tevreden is. Het hangt ook af van met welke ambtenaar je te maken krijgt. Mensen maken wel degelijk het verschil. Vergeet ook niet dat de gemeente zaken uitbesteed heeft, en dat die contactmomenten óók afstralen op onze organisatie. Bovendien verlies je daarmee zelf het lijntje met de burger, en weet je daardoor niet wat er leeft. Het is belangrijk om de inwoners en ondernemers als een gelijkwaardige te behandelen en oplossingsgericht te denken. Waarom gaat een ambtenaar niet gewoon eens naar de burger toe om een kop koffie te drinken en naar een oplossing te kijken?”

Angst en wantrouwen

Dat betekent niet dat de burger altijd gelijk moet krijgen, vindt Van Heeswijk. “Nee is ook een antwoord. Maar het wordt zo ingewikkeld gemaakt voor mensen. Al die regels die bedacht zijn, zijn gebaseerd op angst en wantrouwen. Kijk naar de aanvraag van vergunningen. Daar krijg ik zó veel klachten over. Iets kleins organiseren is voor menige organisatie een enorme uitdaging, terwijl je toch juist wilt dat er initiatief genomen wordt en dingen georganiseerd worden, zodat mensen samen plezier kunnen hebben. Help mensen erbij. Besteed er tijd aan. Zeg niet: zoek maar een bouwkundige. Maar dat vraagt om hele nieuwe visie voor de organisatie, en dat willen mensen natuurlijk vaak niet horen. Terwijl ik denk dat je van kritiek juist beter kunt worden.”

Terug naar nieuwsoverzicht