Gemeente denkt over aanleg randweg Boxmeer

Geplaatst op vrijdag 4 juli 2025 Jolwin Dobbelsteen

BOXMEER – De gemeente Land van Cuijk werkt aan plannen voor een randweg in Boxmeer. Dat is volgens verkeerswethouder Antoinette Maas een van de mogelijkheden om verkeersdrukte in en rond het centrum van Boxmeer te verminderen. Ze zei dat in het radioprogramma Rustplaats Lokkant.

Klik hier voor audio

Een voorbeeld van de verkeersdruk in Boxmeer is de Spoorstraat, waar volgens bewoners het verkeer vrijwel de hele dag vaststaat. Na zes uur 's avonds verandert de straat juist in een racebaan. "We staan de hele dag in die stinkende auto’s," aldus inwoner André Heutink. Hij pleitte in mei al voor een randweg om doorgaand verkeer te weren uit de woonstraten.

Volgens wethouder Antoinette Maas van verkeer  is de Spoorstraat slechts een voorbeeld van een bredere problematiek. Zij benadrukt dat ook andere delen van Boxmeer, zoals de Burgemeester Verkuijlstraat, en omliggende dorpen als Beugen en Rijkevoort kampen met vergelijkbare problemen.

Combinatie van maatregelen in voorbereiding

De gemeente liet een vooronderzoek doen door adviesbureau Haskoning. Daarin zijn inwoners, ondernemers en belangenorganisaties betrokken. Een randweg over grotendeels bestaande wegen vormt een van de oplossingsrichtingen, naast maatregelen als het verbeteren van oversteekplaatsen en aanleg van fietstunnels.

"Het gaat om het verminderen van verkeer door het centrum en het omleiden van zwaarder verkeer dat daar niet thuishoort," aldus Maas. De plannen zijn mede ingegeven door woningbouwontwikkelingen in onder meer de Maabroekseblokken. In een latere fase zou ook een bestandtrace bij het bedrijventerrein benut kunnen worden. De raad hoort de plannen in september en bespreekt de vervolgstappen eind dit jaar.

Verlichting op korte én lange termijn nodig

De gemeenteraad heeft al drie keer een investering van vijf miljoen euro gereserveerd voor verkeersmaatregelen in Boxmeer. Op korte termijn moeten aanpassingen in het centrum voor directe verlichting zorgen. Op de lange termijn wordt naar structurele oplossingen gekeken, met 2030 tot 2035 als richtjaar voor de volledige uitvoering van een randweg.

De betrokkenheid van bewoners langs mogelijke tracés blijft cruciaal. Zij ontvangen nieuwsbrieven en worden uitgenodigd voor inloopavonden om hun zorgen en ideeën te delen.

Terug naar nieuwsoverzicht