Linda uit Cuijk is na een jaar het wachten op een passende rolstoel beu
CUIJK – Het zal je maar gebeuren, dat je volledig rolstoelgebonden raakt. Dat overkwam de Cuijkse Linda Pluk (47) vorig jaar. Sindsdien wacht ze nog steeds op de passende, activerende rolstoel die haar voorgeschreven werd vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Nu is ze het beu om opgescheept te zitten met een ongeschikte en zelfs schadelijke rolstoel. Daarom doet ze een noodkreet op Facebook om een oplossing voor haar probleem te vinden.
Pas op latere leeftijd ontdekte Linda dat ze het Syndroom van Sjögren had, een auto-immuunziekte die onder andere voor ontstekingen in klieren door het hele lichaam veroorzaakt. Vervolgens liep ze vorig jaar tijdens het sporten een spierblessure op, met dystrofie in haar been als gevolg. Vooruitzicht op verbetering is er niet. Daar komt nu bij dat een niet-passende rolstoel waar ze momenteel op aangewezen is dusdanig ergonomisch onverantwoord is dat het tot een nekhernia en schouderklachten leidt.
Slepend traject
Dat laatste is het gevolg van een slepend traject om vanuit de Wmo een voor haar passende rolstoel te bemachtigen. “Ik zou een handbediende rolstoel met wielondersteuning en een handbike krijgen”, vertelt ze. “Daarvoor hebben we aangeklopt bij Welzorg Nederland. Het zou een week of drie duren, en ter overbrugging kreeg ik een elektrische rolstoel. Die heb ik nu nog steeds, omdat het ze nooit gelukt is om de bestelde rolstoel te leveren. Na een half jaar zijn we overgestapt naar Medipoint in de hoop op meer succes. Maar ook daar is het nog steeds niet gelukt en blijf ik maar wachten en wachten. Ze hebben me in de tussentijd wel een handbediende duwrolstoel gegeven die ergens in het magazijn stond, maar die is niet aangepast op mijn lichaam en zorgt voor ernstige, aanvullende klachten. De ondersteunde wielen voor mijn rolstoel zijn wél al geleverd. Maar door een kapotte accu zijn ze al na een paar honderd meter leeg zijn, en het is een verkeerde variant is die niet in combinatie met de handbike kan."
Iedere week bellen
Hoewel ze positief ingesteld is, is de realiteit dat de huidige situatie haar flink beperkt. “Ik kan bepaalde ruimtes van mijn woning niet in. Als ik bij mensen op bezoek wil, kan ik door die elektrische rolstoel niet binnenkomen. Voor vervoer ben ik afhankelijk van een dure taxi. Daarnaast beweeg ik nu veel minder dan zou kunnen en ook wenselijk is. Die problemen zouden opgelost zijn met de voorgeschreven, passende rolstoel.” Daarom belt ze wekelijks naar Medipoint om te vragen wanneer het model dat ze hoogstpersoonlijk is komen uitzoeken en bestellen eindelijk een keer geleverd wordt. “Laatst kreeg ik het verzoek om niet meer zo vaak te bellen, want dat hielp toch niks. Daar denk ik anders over, dus dat blijf ik – op een vriendelijke manier – gewoon doen totdat er daadwerkelijk iets gebeurt.”
Verbluffend
Linda beseft maar al te goed dat ze niet de enige is met zo’n verhaal. “Ik zit tegenwoordig in zo’n Facebookgroep voor mensen met een rolstoel, en je leest het ene naar het andere vergelijkbare verhaal. Het is werkelijk verbluffend hoe dit soort organisaties fout op fout stapelen. Ik hoop dat door er nu aandacht voor te vragen wat verbetert bij hen, op het gebied van communicatie, expertise en efficiëntie, want veel mensen zijn hier nu de dupe van.”
Omroep Land van Cuijk heeft Medipoint om een reactie gevraagd. Die reactie is tot nu toe uitgebleven.