De ware Barres: onthullend interview bij Omroep Land van Cuijk
LAND VAN CUIJK - In het radioprogramma Plein33 waren zondagmiddag Jo Naus én de man achter het pseudoniem Barres te gast. Wat begon als een luchtig interview groeide uit tot een boeiende inkijk in jarenlange toewijding aan lokale radio, muziek en scherpe columns.
De stem van de zondagochtend
Jo Naus is al jarenlang een vertrouwd geluid op de radio, met name dankzij het programma Als de Jeugd nog in Bed Ligt. Wat begon bij Omroep Centraal in Gemert, groeide uit tot een vaste waarde op zondagochtend bij Omroep Land van Cuijk. Het geheim? Een ijzersterk format: afwisselend Nederlandstalige, Engelse en Duitstalige muziek – en soms Frans of Italiaans. "Ouderen weten zo precies wanneer hun favoriete muziek komt. Ze weten: na dat Engelse liedje komt weer iets van hier," vertelt Jo.
De muziekkeuze weerspiegelt Jo’s liefde voor oude nummers. Die liefde ontstond op jonge leeftijd, toen hij zijn eerste gitaar kocht. Muziek maken bleek te duur, dus verzamelde hij platen. Met dansavonden in Overloon op nummers van Freddie Quinn werd de basis gelegd voor een indrukwekkende collectie en muzikale kennis. “Oude muziek is geschiedenis die je hoort,” zegt Jo. “Veel moderne nummers zijn eigenlijk herinterpretaties van klassiekers uit de jaren vijftig en zestig.”
Barres ontmaskerd
Naast radiomaker was ook Barres te gast, de stem achter een andere pijler van de omroep: de column Gelijk hebben en gelijk krijgen. Maar wie is Barres? In de uitzending werd het mysterie eindelijk ontrafeld: Barres is Mari van Berlo uit Gemert. Al sinds 2017 – en eigenlijk nog langer – schrijft hij scherpe, satirische en vaak maatschappijkritische columns. Jo leest ze met de nodige ironie en flair voor.
Barres is een geuzennaam, een bijnaam uit Mari's jeugd. “Iedereen in Brabant had vroeger een bijnaam. Die van onze familie was ‘Barres’. Niemand weet waarom, maar het bleef hangen,” legt hij uit.
Columns die prikkelen
De columns van Barres zijn nooit lief of braaf. Ze zijn bedoeld om te prikkelen, om mensen aan het denken te zetten. Soms gaan ze over lokale politiek, soms over nationale trends, maar altijd met een knipoog. Een van de eerste columns – getiteld Piketpaaltje – was kritisch op het gemeentebestuur van Gemert. Toen ze te ver gingen met een stuk over de nieuwe burgemeester (“het vadsige broertje van Halbe Zijlstra”), leidde dat zelfs tot spanningen met de omroep. “Toen hebben we besloten: we zenden hem toch uit. En het was meteen de laatste uitzending bij Omroep Centraal,” vertelt Jo.
Sindsdien zijn ze verhuisd naar Omroep Land van Cuijk, waar ze inmiddels al rond de driehonderd columns hebben gemaakt. “We pakken actualiteit en linken dat aan vroeger, of aan muziek,” zegt Mari. “Zoals nu met Haribo en colaflesjes. Dat doet me denken aan Armand. Die had daar een kilo van liggen, denk ik.”
Elke column eindigt met een muzieknummer dat past bij het onderwerp. “Maar Plein 33 kiest soms een ander nummer, dat mag,” zegt Mari met een glimlach.
De kracht van samenwerking
De chemie tussen Jo en Mari is duidelijk. Jo’s stem brengt Mari’s woorden tot leven. “Hij heeft iets van Maarten van Rossem, diezelfde toon, dat onderkoelde cynisme. Perfect voor een column.”
Nu Mari's identiteit als Barres bekend is, voelt dat voor hem niet als een ontmaskering, maar als een logische stap. “In het Gemerts Nieuwsblad schrijf ik ook al onder mijn eigen naam. En soms is dat spannend, want je weet nooit hoe mensen reageren.”
Een blik vooruit
Hoewel de columns al jaren meegaan, blijft de formule fris. Juist door het teruggrijpen op herkenbare thema’s, en door de combinatie van humor, maatschappijkritiek en muziek, weten Jo en Mari de luisteraars steeds weer te boeien.
De toekomst van lokale omroepen verandert, met meer onafhankelijkheid van gemeentelijke subsidies dankzij de NLPO. “En dat is maar goed ook,” vindt Jo. “We moeten kritisch blijven. Geen schoothondjes zijn.”
De stem van de zondagochtend en de pen van Barres – het duo Naus en Van Berlo – blijven voorlopig nog een baken van herkenning, nostalgie en scherpe observaties in de streek.